Részletes program Miről fog ezen a napon hallani?
A kongresszus első délelőttjén plenáris előadásokkal kezdjük a programot. Ebéd után pedig a párhuzamos szekciókban a gyógyszeripar, a fenntarthatóság, csomagolás, az áruszállítás és digitalizáció kérdéseit, az egyetemekkel való együttműködéseket járjuk körül. Kattintson a körökre az adott terem előadásainak megtekintéséhez!
A világgazdaság a járvány viharában
A világgazdaság 2020-as és 2021-es folyamataira rányomta ugyan a bélyegét a COVID-járványhoz kapcsolódó gazdasági visszaesés, de igazából nem a pandémia hatása hozott új fejleményeket, hanem a járvány sok, már korábban megindult folyamatot erősített és gyorsított fel. Ezek közül az előadás a digitalizáció, a fenntarthatóság és a globalizáció lassulásának, stagnálásának gazdasági hatásait járja körül, különös tekintettel a Visegrádi országok, és azon belül is hazánk gazdaságára gyakorolt lehetséges hatásaira.
KÖRKAPCSOLÁS - A logisztika helyzete és kihívásai COVID alatt és után a szomszédos országokban
A szomszédolós kerekasztal-beszélgetés során arra keressük a válaszokat, hogy mennyiben érintette, sokkolta, vagy blokkolta a szomszédos országokban a logisztikai szektort a pandémia, és melyek voltak ezeknek a tényezőknek a legfontosabb tanulságai. Körbejárjuk, hogy milyen technikai és szervezési megoldásokkal igyekeztek leküzdeni a járvány okozta válságot, és mennyiben segítették a kilábalást a belső és külső, netán nemzetközi együttműködések. Látnak-e a résztvevők lehetőséget, potenciált a szomszédos országok vállalatainak szervezett együttműködésében a kilábalás és a megerősödés útján? Megvizsgáljuk, hogy milyen hatással volt a járvány és a válság a szakmai szervezetekre, és milyen válaszokat tudtak kidolgozni és bevezetni a COVID-19 által gerjesztett kihívásokra, melyek voltak a szövetségek számára a legfőbb tanulságai az elmúlt időszaknak?
EBÉDSZÜNET
A Hungaropharma Zrt. szerepe a COVID-19 vakcina-, és gyógyszer ellátásában
- Hungaropharma Zrt. fejlesztései a COVID-19 járvány tükrében
- A COVID-19 vakcinák minőségbiztosítási aspektusai
- A COVID-19 vakcinalogisztikai feladatai
A koronavírus pandémia kihívásai a kórházi, klinikai gyógyszerellátásra
A koronavírus pandémia az iparágak megszokott rendszerét egyszerre és gyors ütemben alakítja át az egész világon, így az egészségügyi ellátást és ezen belül a gyógyszerellátás logisztikáját is. A járvány megkerülhetetlenné tette, hogy újra gondoljuk és határozzuk meg, hogy milyen módszertannal kezelünk váratlan gyógyszerellátási kihívásokat. Az előadás célja, hogy megvizsgálja és választ keressen a következő kérdésekre: (1.) Mire világított rá a pandémia a gyógyszerellátás területén? (2.) Közelebb vagy távolabb került a gyógyszerellátás az ún. „eladás-vezérelt gyógyszerforgalmazáshoz”? (3.) Globalizáció után glokalizáció? (4.) Miként illeszthető ez terület az egészségügyiellátás komplex adaptív rendszerbe? (5.) Milyen tanulságokat vonhatunk le a gyógyszerellátás hazai továbbfejlődése érdekében?
A pandémia hatása az illegális iparra és hamisítás elleni küzdelemre
Magyarországon hagyományosan magas a gyógyszerbiztonság, az ellátási lánc zárt, jól kontrolált, hamisított egészségügyi termékek évtizedek óta nem okoztak komolyabb problémát. Ez a biztonság a szakmabeliek éberségét is könnyen elaltatta, így sokan még a gyógyszerhamisítás problémakörének felvetését is elutasították, feltételezve, hogy az Magyarországot gyakorlatilag nem érintheti. A koronavírus világjárvány azonban megmutatta, hogy Európa milyen mértékben kitett a külső beszállítóknak, és ha a szokásos az ellátási láncok megszakadnak, vagy akár csak az ellenőrzés lanyhul, az illegális szereplők azonnal készek betörni és kihasználni a létfontosságú egészségügyi termékek forgalmazási láncainak hiányosságait. Előadásomban bemutatnám az OGYÉI ezzel kapcsolatos, nemzetközi akciók során szerzett tapasztalatait.
Sajnos a téves információk korábban nem látott mértékű terjedésével, illetve annak következményeivel is meg kellett küzdeni, és az OGYÉI-re is nagy nyomás nehezedett, hogy ráutaló bizonyítékok alapján „ígéretesnek tűnő” terápiákat engedélyezzen. Ennek következményeként megnövekedett a postai úton érkező gyógyszerküldemények száma is, sok feladatot adva ezzel a hatóságoknak.
A fentieken túl, a világjárvány sajnos még nem ért véget, ezért továbbra is különös figyelemmel kell biztosítani az gyógyszerellátási lánc zártságát. A biztonsági elemekkel ellátott gyógyszerek esetében a szerializációs rendszer használata is segíti a hamisítványok kiszűrését, amelyet előadásomban röviden szintén ismertetnék.
KÁVÉSZÜNET
Drónok a logisztikában, kihívások és lehetőségek
20 éven belül az EU szakbizottsági jelentései alapján több, mint 100 embert fognak foglalkoztatni a drónokkal összefüggésben lévő szakmai területek. A drónipar az egyik legdinamikusabban fejlődő iparágak egyike. A logisztika komoly potenciált jelent az iparági alkalmazások tekintetében, ezért számos jövőformáló fejlesztés zajlik a szakterületen (itt Magyarországon is). Az iparági előrejelzések szerint csak hazánkban több tízezer drónrepüléssel összefüggésben lévő tranzakciót fognak lebonyolítani évente. Az EU előrejelzései szerint közel 10 Mrd EUR pénzügyi haszna lehet ennek a területnek. Csábító számok. Számos lehetőséget rejtenek magukban ezek a "kis" kütyük. Egyúttal sajnos nem kis probléma halmazzal nézünk szembe, ha komolyan gondolkodunk ezekben az applikációkban. Se szeri, se száma a csábító promo videóknak a neten, amelyek szuperebbnél-szuperebb alkalmazásokat publikálnak. Ezekben azonban az igazi szakmai kihívások rejtve maradnak. Szabályozási, technikai és forgalomszervezési kihívások tömkelegét kell kezelni egy "nagyüzemben" működtethető alkalmazás esetében. Hogyan hatnak az applikációk fejlesztésére a jelenleg már érvényes meglévő szabályozók? Mi az a handshake? Mit jelent a VLOS, EVLOS vagy a BVLOS? Létezhet az autonóm drón repülés? Mi az a rajrepülés? Miért fontosak ezek a logisztikai applikációk szempontjából? Drónok az intralogisztikában is? Ilyen és ehhez hasonló érdekes kérdéseket boncolgatunk az előadásban.
AGV and machine vision – Industry 4.0 solutions
Az Etisoft nemcsak címkét gyárt – Ipar 4.0 a fókuszban
Cégünk innovatív megoldásokat tervez és valósít meg az ipari automatizálásban és a termelés automatizálását támogató informatikai rendszerekben. Auto ID eszközökön, címke alkalmazási rendszereken felül saját fejlesztésű AGV alapú intralogisztikai rendszereket, látórendszereket (machine vision) kínál.
Merjünk mérni? Vizuális információk automatikus feldolgozása, és integrálása
Hogyan segíthet automatizálni, felügyelni, bizonyos feladatokat egy IoT kamerarendszer? Milyen lehetőségek nyílnak segítségükkel a munkavédelmen át, a logisztikai folyamatok minőségbiztosításáig? Előadásunkban arra adunk választ, hogy rendszereink a felhasználóval való szoros együttműködésben, hogyan támogatja egyszerűsíti le a mindennapi munkavégzést.
Sharing Economy a vállalaton belül
Képzeljük el mennyire természetes, hogy barátoktól, ismerősöktől, rokonoktól időnként kölcsönkérünk olyan dolgokat, amelyek túl értékesek, speciálisak ahhoz, hogy olyannak is legyen aki nem használja nap mint nap.
Ez működik a magánemberek között. De mi lenne ha ez tudna működni a vállalaton belül is? Vagy akár a vállalatok között? Rengeteg olyan eszköz van, melyet a dolgozók közösen használnak, így azok megosztható termékek.
Egy cég nem csak nyomon tudná követni, hogy éppen ki, mikor használja azokat, hanem mérni is tudná, hogy az eszközök milyen kihasználtsággal bírnak és szükség esetén beavatkozna.
Nem csak a cégek között működhetne, hanem akár a közigazgatásban, egészségügyben, alapvető szolgáltatásokban. Az előadás során a vállalati erőforrásmegosztás témakörét járjuk körbe.
Smart termelési labor - kooperáció egy felsőoktatási intézmény és egy termelő vállalat között
A Budapesti Gazdasági Egyetem és a Robert Bosch Elektronika Kft. hatékony együttműködésének köszönhetően kettő évnyi technológiai, oktatási, és didaktikai fejlesztést követően 2021 tavaszára elkészült Hatvanban a Smart Shop Floor Logisztikai Szimulációs Labor. A labor fő tevékenységi köre a termelési folyamatok szimulálása, optimalizálása, adatvezérelt smart factory koncepciók bemutatása. A résztvevők az éles ipari környezetekben is jelen lévő, modern i4.0 technológiák és oktatásmódszertan segítségével elsajátíthatják és fejleszthetik azokat a hard skilleket, illetve soft skilleket, melyeket az ipari szereplők elvárnak a ma (és a holnap) munkavállalóitól.
A labor az oktatási/vállalati továbbképzési funkciók mellett kutatási, és ipari tevékenységek ellátására is alkalmas.
Az előadásban szó lesz a pilot oktatások tapasztalatiról, a labor jelenéről, és jövőjéről egyaránt.
Last mile kiszállítás - van válasz a kihívásokra?
A last mile kiszállítás egyre nagyobb kihívásokkal néz szembe az elmúlt években. A pandémia alatt jelentősen megnőtt e-kereskedelem miatt a házhozszállítási igények ugrásszerűen növekedtek, miközben növekszenek azok a korlátok is, amik tovább nehezítik a hatékony és minőségi kiszolgálást. Nő a városi forgalom, egyre kevesebb a hely, a fenntarthatóságot szolgáló környezetvédelmi és a gépkocsi forgalmat szabályozó előírások szigorodnak a városok élhetőbbé tétele érdekében. Számtalan megoldás született az elmúlt években a házhozszállítás alternatívájaként kínált csomagpontok és csomagautomaták kialakításával, alternatív üzemanyagok ajánlásával, városi logisztikai központok létrehozásával, vagy akár a hétköznapi emberek bevonásával a kiszállítás lebonyolításába. Nemzetközi pilot projektek is indultak lehetséges forgatókönyvek kipróbálására, ezek egyike hat európai nagyvárosban vizsgálja digital twin formájában a szállítójárművek és a disztribúciós struktúra megváltoztatásának hatásait. A szolgáltatásban résztvevők további megoldásokat keresnek, aminek új lendületet adhat egy olyan új üzleti modell, ami platform alapon kapcsolná össze az érdekelteket, és hálózati együttműködést biztosítana a résztvevőknek. Az előadásban példákkal foglaljuk össze a jelenlegi helyzetet, kérdéseket és megoldási alternatívákat vázolunk föl az eddigi próbálkozások alapján, valamint egy olyan lehetséges üzleti modellt ismertetünk, amiben új módon kapcsolódhatnak a szolgáltatás érintettjei.
Együttműködve a közös célok mentén - egyetemi és vállalati kerekasztal beszélgetés
Kerekasztal-beszélgetésünkben többek között olyan kérdésekre keressük a válaszokat, mint:
- Milyen stratégiai célok mentén dolgoznak együtt az egyetemek illetve vállalkozások?
- Milyen előnyök származnak az együttműködésekből mind az együttműködő szervezetek, mind pedig a diákok számára?
- Milyen tényezőkre, részletekre kell figyelni az együttműködések során? Mik a win-win együttműködések ismérvei?
- Milyen kihívások várhatók az elkövetkező években?
KÁVÉSZÜNET
V.U.C.A. világa 2021-ben, változás lean szemlélettel
Kétségtelen, hogy gyorsan változó, bizonytalan, VUCA világban élünk. Az egyre kiszámíthatatlanabb, szélesebb kiterjedésű, olykor drasztikus események új kihívásokkal teli helyzeteket hoznak az élet minden területén.
Napjainkra nélkülözhetetlenné vált a rugalmasabb, befogadó gondolkodásmód.
Hogyan tudjuk felismerni a változások okozta új igényeket, vagy a szükséget a változásra az üzleti és a magánéletünkben?
Hogyan legyünk képesek gyorsabban, sikeresebben reagálni a változó körülmények által generált kihívásokra?
Az előadás során ezen kérdésekre keressük a választ, a lean, mint professzionális gondolkodásmód világából.
A félelem tünetei
A változásmenedzsment folyamata a változtatási igény érzékelésével indul. A változásmenedzsment folyamat részeként, maga a változás folyamata a döntést követően a változás bejelentésétől kezdődik.
Mindenkit másképpen érint a változás vagy eltérően éli meg azt, azonban senkinek sem könnyű ennek megélése vagy elfogadása.
Hogyan néz ki a változás megélésének folyamata?
Milyen nehézségekkel állunk szemben a változás folyamatában vezetőként és munkatársként?
Mit kell tenniük a vezetőknek, hogy a határozatlanok, a szkeptikusok, és az elutasítok a változás mellé álljanak?
Melyek a legjobb módszerek a változással szembeni ellenállások kezelésére?
Az előadás során a változás megélésének folyamatát járjuk körbe.
Home Office = Office Home? avagy hogyan alkalmazkodjunk a megváltozott munkakörülményekhez?
A COVID megjelenése nagy mértékben átrendezte az életünket, új tapasztalatokkal lehettünk gazdagabbak, amely során sokat tanulhattunk.
Kiderült, hogy nincsenek kőbe vésett szabályok, otthonról is remekül lehet dolgozni, sőt! Hatékonyságnövekedés és költségcsökkenés egyben - micsoda aranybánya a lean szemléletű szervezetfejlesztés számára! De valóban így van?
A home office térnyerése, még ha az irodai jelenléttel vegyesen is, a folyamatok és a munkaszervezés tekintetében egészen más típusú kihívások elé állította a vezetőket és munkatársakat. A távmunka átalakította a kommunikációnkat, az információmegosztást, a munkaidőhöz való alapvető viszonyunkat, a csapatmunkát meghatározó játékszabályokat és a személyes hatékonyságunkat.
A vezetőknek és a munkatársaknak egyaránt új kompetenciákra van szükségük, hogy mindezen változások valóban értékké és igen, versenyelőnnyé váljanak e kiszámíthatatlan, folyamatosan változó világunkban.
Utolsó előadásunkon ezen kérdéseket boncoljuk majd, érdemes lesz kivárni!
A körforgásos gazdaság koncepciója
A körforgásos gazdaság fogalmát sokan és sokszor a hulladékgazdálkodás felől közelítik meg, a gazdálkodás logikájába szervesen integrált újrahasználatot, újrahasznosítást értenek alatta. Makroszintről megközelítve, a természeti erőforrásokkal kapcsolatos túlhasználati problémák felől nézve, a körforgásos gazdaság fogalma új értelmet nyer, s azon megoldások rendszerezett, összehangolt együttese lesz, mely alkalmas a társadalmi anyaghasználat radikális csökkentésére az életminőség fenntartása, további növelése mellett.
Az előadás ezen makroszintű megközelítési mód mellett kíván érvelni, s bemutatni az ezen értelmezés gazdaság- és környezetpolitikai következményeit.
Beszélgetés két felvonásban
1.Blokk - Körforgásos gazdaság a vállalatok életében: Rugalmas- és zöldgyártás a karbon semlegességért
- Karbonsemlegességre való törekvés egy vállalkozás életében
- A kitűzött fenntarthatósági célok érvényre juttatása a termelési gyakorlatban, illetve a beszállítói láncban (jó gyakorlatok)
- A környezeti és gazdasági célok összehangolása: utópia vagy reális jövőkép?
- Elképzelések a jövő gyárát illetően, különösen a fenntartható anyag- és energiafelhasználás terén (Zero Waste, megújuló erőforrások).
Kerekasztal-beszélgetésünk célja, hogy a körforgásos gazdaság céljainak elérése felé milyen jelenlegi jó gyakorlatok léteznek, továbbá a beszélgetés résztvevői hogyan látják a (közel) jövő értékláncát.
Beszélgetés két felvonásban
2.Blokk - Digitalizáció és automatizáció a fenntartható ellátási láncban, és a fenntarthatóságra kifejtett hatásaik
Mitől is lesz egy ellátási lánc fenntartható? Milyen digitális és automatizált rendszerekkel fejleszthetjük a saját gyártási és logisztikai folyamatainkat? Hogyan csökkenthetjük a környezeti lábnyomunkat úgy, hogy közben versenyelőnyt is szerzünk?
KÁVÉSZÜNET
Fenntarthatóság az ellátási láncokban - Van realitása a karbonsemlegességnek a logisztikai szolgáltatások területén?
A European Green Deal célkitűzései között szerepel az Unió klímasemlegességének elérése 2050-re.
A közlekedési ágazat az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának egynegyedéért felelős, és ez az arány egyre nő. A klímasemlegesség eléréséhez a közlekedésből származó kibocsátások 90 %-os csökkentésére van szükség 2050-ig. Ez igaz a logisztikai területre és a személyforgalomra is. A vállalati és ellátási láncok karbonsemlegességi törekvéseinek kikerülhetetlen szereplői a logisztikai szolgáltatók és azok a kezdeményezések, melyek a kibocsátások mérésére, csökkentésére és ellentételezésére irányulnak. Megvalósítható a karbonsemlegesség a hazai gazdasági környezetben? Mik a jó gyakorlatok? Milyen gyakorlati tapasztalatokkal rendelkeznek a hazai piac szereplői?
A csomagolás a fenntarthatóság szolgálatában - felelősség és lehetőség
A csomagolás a logisztikai folyamatok lebonyolításának nélkülözhetetlen eszköze. Mondhatnánk, szükséges rossz. Pedig sokkal inkább, elengedhetetlen, segítségével új piacok érhetők el. Gondoljunk akár a logisztikai folyamatok standardizálhatóságát lehetővé tevő hullámpapírlemez dobozokra, egységrakományokra, akár az élelmiszerek eltarthatóságát meghosszabbító konzerv, védőgázas vagy vákuumos megoldásokra. Ezek nélkül a mindennapi áruszállítási folyamatok lényegesen kisebb hatékonysággal, a Föld lakosságának élelmiszerrel való ellátásása pedig csak igen nagy nehézségekkel lenne megoldható.
Előadóinkkal arra a kérdésre keressük a választ, hogy hogyan tud egy vállalat a csomagolás kialakításával, anyagválasztásával vagy a visszagyűjtés megszervezésével fenntartható módon gondolkodni a csomagolásról.
KÁVÉSZÜNET
A Modern Vállalkozások Programja - egy közösség a digitális vállalkozásokért
A program bemutatása, egy digitális helyzetkép a hazai vállalkozások, ezen belül a logisztikai cégek jelenlegi digitalizációs helyzetéről, változott-e és miként az elmúlt két évben a helyzet és milyen segítséget tud az MVP nyújtani azoknak a vállalkozásoknak, akik nyitottak a fejlesztésre, változásra.
Az építőipar anyagkezelésének digitalizációja - Lendületben a Digitális Terep-Logisztika Standard
Az anyagok pontos rendelése, a kiszállítás folyamatának nyomon követése a mindenkori készletek ismerete és az anyagok helyének és időpontjának pontos felhasználása az építőiparban is egyre fontosabb, melyhez elengedhetetlen az anyagok és áruk pontos, egyedi azonosítása. Ennek első hazai megnyilvánulása a Digitális Terep-Logisztika Standard kereti között megvalósuló Intelligens Szállítólevél (ISZ).
18 kiemelt építési projekten, 7 meghatározó generálkivitelező és több, mint 40 szállító részvételével sikeresen fut az Intelligens Szállítólevél és az erre épülő raktár szoftver teszt időszaka. Az ISZ jelenti a digitális kapcsot az építőanyag szállító (gyártó, kereskedő, forgalmazó) és a kivitelező között, ami megteremti a digitális anyaggazdálkodás lehetőségét és az építőipari termékek pontos követését. Ez az építőipar szereplői között megkönnyíti a kommunikációt, növeli a transzparenciát és digitalizálja a terep-logisztikát, ami óriási költséghatékonyságot eredményez mind a kivitelezőknek, mind a beruházóknak. A papír szállítóleveleken megjelenő QR kódtól válik intelligenssé a szállítólevél, ami lehetővé teszi, hogy a szállítólevél átvétele után digitálisan menjen tovább az anyaggazdálkodási folyamat és a termékek adatai is átkerüljenek a szállítótól a vevőhöz a helyszínen a termékek átvételekor. Az azonosítási és jelölési elemek a GS1 szabvánnyal is megvalósulhatnak, ezáltal a gyártóknál és kereskedőknél már sok helyen használt GTIN azonosítókat és EAN vonalkódokat is tudja értelmezni a rendszer.
Az előadásban a koncepció bemutatásán felül a projektek gyakorlati tapasztalatait is elhozzuk.
Valódi digitális fuvarszervezés és teljes árukövetés, egyetlen térképen!
Az Apollo Tyres csoport egy nemzetközi gumiabroncs gyártó konszern. Több mint 16.000 alkalmazottal és világszerte 7 termelőegységgel, a világ 17. legnagyobb gumigyártója. Egy 475 millió Eurós beruházás nyomán 2017-ben az Apollo Tryes megnyitotta gyöngyöshalászi üzemét. Akárcsak a termelést, a logisztikai folyamatokat is “zöld mezős” indulással kellett felállítani, és a lehető leggyorsabban hatékonnyá, versenyképessé tenni. Forray Tamás a magyarországi logisztikai vezető (Supply Chain Manager, Apollo Tyres Hungary Kft.) beszámol a kihívásokról és arról, hogyan használták ki a “tiszta lappal indulás” ritka lehetőségét új fuvarszervezői technolófiák bevezetésére. Konkrét példákon mutatjuk majd be, hogyan rövidült egy-egy fuvarmegbízás leszervezésére fordított idő néhány másodpercre, hogyan jut az Apollo Tyres fuvarkapacitáshoz a mostanihoz hasonló nehéz időkben is, és hogyan volt képes e mellett csökkenteni a fuvarköltséget. Azt is megmutatjuk, miként lehet minden szállítást, a partnertől függetlenül, egyetlen felületen, élőben nyomon követni.
A kékgalléros állomány digitális transzformációja: kényelmi funkció vagy a vállalati hatékonyság fontos eleme?
- Mit is értünk „A kékgalléros állomány digitális transzformációja” alatt?
- Mitől digitalizáció a digitalizáció?
- Hogyan támogathatja a szakos bevezetés a digitalizációs folyamat sikerét?
- Hogyan hat ez a munkavállaló mindennapjaira és hogyan járul hozzá az üzletmenet folytonosságának fenntartásához; milyen kényelmi funkciók segítségével járul hozzá a digitális transzformáció a belső folyamatok megkönnyítéséhez?
- A digitális átalakulást követően a valós idejű adatkinyerés jelentősége a HR számára.